איך התיירות משפיעה על העיר צפת?

מערכת שורש  יב אדר א, תשפב  2/13/2022

אין ספק שהאזור המבוקש ביותר עם המבחר הגדול ביותר הם צימרים בצפת העתיקה
.......................

איך התיירות משפיעה על העיר צפת?

צילום: freepik

העיר צפת בגליל העליון מוכרת לרבים רק מהטיולים ומקומות האירוח בעיר. אולם צפת נחשבת לבירת הגליל ומקיימת פעילות שגרתית גם מחוץ לתחומים התיירותיים בעיר. דירות הנופש לחרדים בצפת גורמים לרבים לחשוב שאין חיים בצפת מעבר לתיירות. זר שייקלע לעיר יחשוב שהיא מלאה רק ביירים ותושביה נודדים מחוץ לעיר מדי שבת. התופעה של צימרים לחרדים בצפת, היא תופעה שרק הולכת ומתרחבת ומהווה את אחד העוגנים הכלכליים של העיר הצפונית. צפת מכילה פסיפס מיוחד של אוכלוסייה. דור צעיר לצד דור מבוגר, עם אוכלוסייה מגוונת כמו שלא קיים באף עיר בישראל. אם לא די באוכלוסייה המגוונת של העיר, ענף האירוח והנופש בעיר מגדיל את הגיוון של האוכלוסייה המתחלפת מדי שבוע בעוד מאות תיירים ואורחים המגיעים לעיר, ובעיקר לצימרים לציבור החרדי.

אם נעצור לרגע וננסה להבין מה עומד הבחירה של אלפי מבקרים דווקא בעיר צפת, לא נקבל תשובה זהה. זו גם הסיבה שמגוון גדול כל כך של מטיילים בוחרים בעיר הגלילית. צפת כוללת מגוון מקומות תיירותיים בעיר, וצמודה למגוון הענק של מקומות הטיול בצפון, לצד קברי הצדיקים שקיימים בעיר בבית הקברות העתיק, שם ניתן לראות את קבר האר"י שהתגורר בעיר העיקה בצפת, לצד גדולי וחכמי העיר העתיקה בצפת באותם הימים. העיר העתיקה בצפת משלימה את הביקור והתפילה בבית הקברות העתיק, שכן ביקור בבית כנסת בו התפלל הצדיק בסמוך לתפילה בקברו יוצק אווירה מיוחדת נוסטלגית שאותה קשה לתאר.

אפשרויות האירוח בעיר צפת מגוונות מאוד, זוהי הסיבה שמגוון ענק לא מוותר על העיר צפת ובוחר שוב ושוב בדירה לשבת בצפת העתיקה. אם ננסה לסקור את סוגי האירוח בצפת, נראה כי יש בתי הארחה בצפת, יש גם דירות נופש בצפת וכמובן צימרים לחרדים בצפת, זאת מלבד וילות נופש לחרדים הקיימים בצפת בכל הרמות.

בדרך כלל, זוגות או משפחות קטנות יעדיפו סוויטות בצפת, או צימרים לזוגות. משפחות גדולות וקבוצות יעדיפו וילות נופש בצפת, או בתי הארחה וחדרי אירוח בצפת. ויש גם את הנופשים הפשוטים שרואים ביציאה לצפת רק כמקום תפילה ליד קברי הצדיקים, אלו יסתפקו בדרך כלל בדירות נופש בצפת.

לא רבים יודעים, כי בצפת יש מספר שכונות שונות מלבד העיר העתיקה בה פעילים צימרים חדשים ומפנקים, אולם אין ספק שהאזור המבוקש ביותר עם המבחר הגדול ביותר הם צימרים בצפת העתיקה. העיר העתיקה מוסיפה אווירה מיוחדת שמשלימה את התבלינים של החופשה והנופש.